Extra:
Wat stop jij in je toolbox?

“Intuition is the number one tool in the toolbox”  -Matthew Mellon 

 

Welke tools en oefeningen hebben gewerkt voor jou of vond je prettig om te doen?
Daar gaan we deze week nog eens goed naar kijken.
Ik heb ze op een rijtje gezet, zodat je ze allemaal bij elkaar hebt. 

 

WAT GA JE VAKER KIEZEN?
HIERONDER STAAN ALLE TOOLS EN OEFENINGEN BIJ ELKAAR. HOE KAN DIT MET GEMAK WERKEN VOOR JOU?
MEDITATIE
Door te mediteren breng je je gedachten tot rust. Meditatie zorgt ervoor dat je minder last hebt van angst(en) en stress, het maakt je meer ontspannen, meer zelfverzekerd en je leert om je minder met jouw gedachten te identificeren.
De eerste meditatie is een visualisatie die je kunt beluisteren en doen aan het begin van de dag of in de avond. (week 1)
De tweede meditatie kun je overal en op elk moment van de dag doen als je wilt. (week 1)
TERUG STUREN

Gedachten , Gevoelens en Emoties komen altijd ergens vandaan
Het is echter niet nodig om uit te zoeken waar het vandaan is komen. Je hoeft ze alleen maar terug te sturen.
Dus bij alles waar je last van hebt: stuur ze terug.
De gedachten, gevoelens en emoties die jou belemmeren, die terug blijven komen, die je niet kunt stoppen of waar je gek van wordt, stuur je terug. STUUR TERUG * STUUR TERUG * STUUR TERUG * STUUR TERUG.

15 TELLEN BIJ EEN EMOTIE
Een emotie duurt niet langer dan 15 seconden duurt; dat is de tijd die een emotie nodig heeft om door je heen te stromen en je lichaam weer te verlaten. :
Onderzoek deze week de emoties die bij jou ontstaan.
Zodra jij je realiseert dat je te maken hebt met een emotie, tel je tot 15. Gewoon hardop of in jezelf als je niet alleen bent.
ADEMHALING
ADEMHALING HEB JE ALTIJD BIJ JE. (week 3)
De ademhaling geeft ook perfect weer HOE HET MET JE GAAT op dit moment.
En ook al werkt je ademhaling vanzelf; je kunt deze wel beïnvloeden.
Adem 4 tellen in en 6 tellen uit.
STOP MET OORDELEN
Door te oordelen over jezelf en anderen, kom je niet verder in je leven en zet je de energie vast.
Oordelen voelen altijd zwaar aan en zijn per definitie leugens. Ze kloppen nooit.
Stop als eerste met oordelen over jezelf!
Ontvang de oordelen van anderen, hoe lastig soms ook.
HANG DE KAARTJES MET STOP OP, DOE ZE IN JE TAS, LEG ZE IN JE AUTO ETC.

 

 

 

JE BENT NIET RAAR, JE BENT JE GEWAAR
Gewaarzijn kun je trainen. Door steeds weer in het NU te zijn en op te merken waarvan je je gewaar bent.
Door dit te trainen verhoog je jouw waarneming en verminder je jouw reacties die voortkomen uit denken, emoties, gevoelens  en overtuigingen. Hoe meer je jouw Gewaarzijn erkent, hoe sterker deze wordt. Erkennen is heel belangrijk. Als je het niet zou erkennen, dan bestaat het niet. Dan IS het er niet. Dus ERKEN.
Door vragen te stellen kom je erachter wat je waarneemt en wat je weet.
Vragen als:
– Wat neem ik waar?
– Waarvan ben ik me gewaar dat ik niet wil waarnemen?
Door jezelf regelmatig deze vragen te stellen, wordt het makkelijker om snel te weten wat jij weet.
BEWUSTZIJN
Op de momenten waarop jouw gedachten, emoties, gevoelens en overtuigingen met je aan de haal gaan, stop dan even.
Zeg STOP tegen jezelf.
Kijk naar je handen en kies voor elke vinger iets uit wat je om je heen ziet.
Bijvoorbeeld: Ik zie een kopje – Ik zie een tafel – Ik ruik koffie – Ik voel kou – Ik voel pijn in mijn knie – Ik hoor het gebrom van het koffiezetapparaat.
Doe dit voor elke vinger. Tel daarna tot 10, haal diep adem en ga weer door met wat je aan doen was.
EEN MENS LIJDT HET MEEST ONDER HET LIJDEN DAT HIJ VREEST
EEN MENS LIJDT HET MEEST ONDER HET LIJDEN DAT HIJ VREEST.
Door jouw gedachten, emoties en gevoelens lijd je meer dan wat er in werkelijkheid gebeurt.
Het lijden stopt zodra de gedachte verdwijnt, toch kiezen we vaak voor het lijden en blijven we in de modus van ‘je ongelukkig voelen’.
Door aan iets anders te denken (de roze olifant of een liedje te zingen) verandert je van ongelukkig in gelukkig zijn.
VRAGEN STELLEN
Je stelt een vraag; je bent niet op zoek naar een antwoord. Zoek je naar ‘het gewaar zijn’ dat de vraag die jij stelt omhoog brengt, dan komen er meerdere keuzes voor je beschikbaar.
Als je een vraag stelt, begint de verandering. Als je dat niet erkent, lijkt het alsof er niets verandert. Dan blijf je als een ‘jojo’ op en neer gaan.ERKEN DUS OOK ALTIJD WAT JE OPMERKT.En vertrouw erop dat het werkt; dat er verandering komt.

Door open vragen te stellen, roep je mogelijkheden op.
Je hoeft niet op zoek te gaan naar het antwoord; een antwoord is een conclusie, een eindpunt. Dit zet de energie vast, op slot.

HOE WORDT HET NOG BETER DAN DIT?
De vraag ‘HOE WORDT HET NOG BETER DAN DIT?’(afgekort: HWHBDD) stel je in beide gevallen: als het GOED gaat, maar ook wanneer het NIET GOED gaat.

WAT IS ER NOG MEER MOGELIJK?
Je hoeft zelf niet te weten wat er mogelijk is.
Je hoeft het alleen maar te vragen. Het universum regelt het voor je.
Er zijn altijd meer mogelijkheden dan we zelf kunnen bedenken. Het is een gemiste kans om daar niet om te vragen.
Je vraagt om de energie die naar boven komt, om gewaar te worden van wat er is en van wat er mogelijk is.
VOLG WAT LICHT IS VOOR JOU
Licht is ontspannen, blij, enthousiast, relax, sprankelen, verwonderd een ja.
Als je volgt met wat licht is voor jou ben je in lijn met wat jij en jouw lichaam wilt.
Soms kun je niet alles doen wat licht is, door dat op te merken, te rekenen en te vragen of het met gemak kan, zal je er minder last van hebben.
MERK OP WAT ER IS
Als je kunt opmerken dat er gedachten, emoties en gevoelens zijn, dan kun je er ook iets mee doen.
Je functioneert dan niet meer op de automatische piloot.
Je gaat niet meer mee in de gedachten, gevoelens , verhalen en drama.
Wat merk ik op?
Kan ik het terugsturen?
Zo niet, dan laat ik het door mij heen stromen.
KEUZE
Keuze maakt bewust.
Door iets te kiezen, worden we ons ervan bewust wat deze keuze gaat brengen.Er zijn geen goede of slechte keuzes; alleen maar keuzes. Heb je iets gekozen wat niet licht, leuk of sprankelend blijkt te zijn? Prima, dat kies je dan niet meer.

 

Heb je iets gekozen en is dat heel leuk? Dan kies je dan vaker.

Maak de hele dag keuzes! Wat je wilt doen, drinken, eten, noem maar op.
STOP met zeggen: ‘Het maakt me niet uit’ of ‘Kies jij maar.’

RETOUR AFZENDER, STUUR TERUG
98% van onze gedachten, emoties en gevoelens zijn niet van ons.
Wat als je je slechts gewaar bent van alles en iedereen om je heen?
LOSLATEN
Span al je spieren volledig aan en hou dit even vast, alsof je een blok ijs bent. Laat dan alles rustig los, alsof het ijs smelt.
Herhaal dit enkele keren.
Adem dan een paar keer goed in en uit.
Dan voel je dat je de stress, angst of wat het ook was, loslaat.

Powered by WishList Member - Membership Software